Joona se vrací

března 20, 2017

Další díl detektivní série Larse Keplera, s neohroženým policistou Joonou Linnou v čele, jsem velmi netrpělivě očekávala. Předchozí díly mě doslova nadchly a zhltla jsem je jako malinu. V pořadí šestý díl této série nazvaný Lovec králíků se mi četl ale o poznání pomaleji a nadšení už taky trochu vyprchalo. Určité kvality si ale román stále zachoval.





Není žádným tajemstvím, že pod pseudonymem Lars Kepler se skrývá autorská a manželská dvojice Alexandra Coelho Ahndorilová a Alexander Ahndoril. Jejich souhra je zcela jedinečná. Napsali společně už šest detektivních románů a jeden thriller. Všechny jejich knihy jsem zcela nekriticky zhltala a považuji je za jedny z nejlepších severských krimi. Poslední detektivní román už ale trochu ztrácí dech.

Příběh začíná v domě švédského ministra, který si pozval prostitutku. Mladá žena špatně odhadla seriózně vyhlížejícího politika a stala se obětí sexuálního násilí a ponižování. Ještě než se jí podaří utéct, do domu vnikne maskovaný muž a před zraky prostitutky ministra brutálně zavraždí. Policie celou situaci vnímá jako teroristický útok a při vyšetřování s touto verzí také pracuje. Naléhavá situace vyžaduje naléhavá řešení, a tak je potřeba, aby se na scénu vrátil i Joona Linna. Policista si momentálně odpykává svůj trest ve švédském vězení a tenhle případ pro něj může být jízdenka na svobodu. Opět spojí své síly s krásnou policistkou Sagou Bauerovou a společně se pustí do vyšetřování. Jenže vraždy začnou přibývat a policie zjistí, že má co dočinění se sériovým vrahem s nejasným motivem.  Joona tedy musí začít pátrat po tom, co měly oběti společného a postupně dochází k šokujícím odhalením promlčených zločinů.


Následuje ho do kuchyně a v tom zaslechne zvláštní vysokofrekvenční tón. Nedokáže přijít na to, odkud vychází. Zdá se, že muž si ničeho nevšiml, ale Sofia se zastaví a obrátí pohled k temným oknům. Právě se chystá něco říct, když vtom se ozve zvuk, jako když kostka ledu dopadne do skleničky.
„Jste si jistý, že doma nikdo není?“ zeptá se.


Lovec králíků má přes pět set stran a nečte se tak rychle jako předchozí díly. Není to ani tak tloušťkou knihy (opravdu napínavou knihu jsem schopná přečíst za dva dny bez ohledu na počet stran), ale spíš jistou rozvleklostí. Autoři s oblibou popisují jednání a uvažování postav do těch nejmenších detailů. To by mi ani tak nevadilo, dá se díky tomu do postav lépe vžít a pochopit je. Občas ale některé pasáže v knize působí až zbytečně a trochu vatovitě.  Než se k něčemu doberete, tak se musíte prokousat spoustou rozvleklého textu. Díky této rozvleklosti při rozebírání vrahova motivu jsem už ve finále ani nebyla moc šokovaná odhalením samotného vraha. Tak nějak už jsem byla ráda, že je to konečně venku. Taky mám pocit, že se někdy až moc zbytečně vyžívají v popisu nechutností a brutálních scén. Určitá syrovost a brutalita je pro severskou krimi docela příznačná, tady už to ale trochu zavání snahou za každou cenu šokovat.

Ale abych jen nekritizovala, určitě mám na srdci i pár vlídných slov chvály. Autoři si stále zachovávají svůj mistrovský um architektonické přesnosti při výstavbě příběhu. Dokáží správně nadávkovat šokující scény a propojit všechno v perfektně fungující celek. I přes určitou rozvleklost jsem byla nejednou překvapená a některé pasáže jsem zase hltala. Také závěrečná scéna knihy mi zcela jasně napověděla, že tohle nebude poslední příběh. Na další díly se i tak těším a přes veškeré výtky bych tenhle díl zařadila k lepšímu průměru severské krimi.


Lovec králíků / Lars Kepler ; ze švédského originálu Kaninjägaren ... přeložila Karolína Kloučková. -- První vydání. -- Host : Brno, 2017. -- 525 stran


  Hodnocení: 75%

Mohlo by se vám líbit

3 komentářů

  1. Myslel jsem, že pro mne severskou detektivkou bude jen Nesbø, ale tahle recenze mě naladila ke zkoumání knih dvojice skryté pod Larsem Keplerem a snad i dalších, se kterými se v posledních letech roztrhl pytel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář. Jen do toho. Rozhodně doporučuju. :)

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat

Pravidelní čtenáři